29 januari 2010

Kompetens

Hur värderar man kompetens? När man går i skolan så är det enbart den teoretiska kunskapen som bedöms. Man deltager på lektionerna och sedan är där prov. Man pluggar till dessa proven, skriver dem och sedan får man ett resultat. Detta resultat är sedan underlag för betygssättning.
Men sen då? Man börjar arbeta och använder sin kompentens från skolan och får arbetslivs erfarenhet. Hur ska den räknas? Efter 20 år i arbetslivet kan jag nog påstå att jag kan ganska mycket mer än när jag precis slutade skolan. Det är den hårda kompentensen.
Det finns en annan sida av kompentens också. Det är den mjuka sidan. Hur man hanterar människor, hur man presenterar saker, hur man driver igenom sina förslag, kreativiteten. Det finns hur många andra saker som helst. Vem bedömmer dessa kvalitéer? Det är väldigt subjektivt. Den som ska bedömma har sin egen bakgrund och sina egna värderingar om vad som är bra och dåligt.
Jag själv har en egen bild av mig själv och förhoppningsvis överensstämmer den med hur andra uppfattar mig. Det är bara lite funderingar som jag har så här en fredag kväll...

1 kommentar:

  1. Just det där hur jag själv uppfattar mig och hur andra uppfattar mig tycker jag är väldigt intressant!

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina