27 februari 2010

Sista omgången...

...av melodifestivalen är färdig. Numera sitter jag och bara strötittar på bidragen utan något större engagemang. Det börjar bli lite uttjatat. Undra vad de ska hitta på för att fånga svenska folket igen.
Bild från www.aftonbladet.se
Men något som fångar mitt intresse är jordbävningen i Chile. Vad håller på att hända med vår jord? Först jordbävningen i Haiti, sedan tsunami varning utanför den japanska kusten och nu en gigantisk jordbävning utanför Chiles kust med en magnitud på 8,8. Man har utfärdat en tsunami varning ända till Hawaii, vilken når ögruppen cirka 15 timmar efter skalvet. Jag kan tacka min lycklig stjärna att jag är född och bosatt i ett säkert land, både ur natur och infrastrukturs synvinkel. Jag lider verkligen med dessa männskor som får hela sitt liv raserat. Här sitter jag i min trygga värld och håller på och renoverar en tvättstuga, kör skytteltrafik till IKEA, spenderar en massa pengar på kläder. I en annan del av världen slås man för sin överlevnad. Det enda vi kan göra är att skänka pengar via alla organisationer som finns för bistånd. Det är så lite som behövs men om vi alla gör en insats så blir det avsevärt bättre för de drabbade. Vi kan inte ens föreställa oss hur det är att drabbas av en sådan katastrof. Det driver fram rovdjuret i oss alla när man får slåss för sin överlevnad. Fruktansvärt!!! Gör en insats och skänk pengar!

3 kommentarer:

  1. Ja, det är fruktansvärt! Absolut ska man skänka en slant om man har möjlighet!
    Vi borde mer ofta tänka på hur bra vi har det här!

    Kul med lite nya vårkläder! Det känner man att man vill ha!
    kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det hemskt allt som sker! Åh vad jag är tacksam att jag bor i Sverige just nu.
    Vad är det vi gör mot vår jord?!!!

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen en orättvis värld vi lever i. Samtidigt hjälper de ingen att vi slutar leva för den sakens skull, men det hjälper däremot att vara medveten och försöka hjälpa så gott man kan.
    Kram

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina