18 februari 2010

Grupp Dynamik

Visst är det svårt med grupper och grupp konstellationer. En grupp består av många olika individer som alla vill olika saker. Det är svårt att tillgodose allas behov och önskningar. En del personer har åsikter om allting men vågar aldrig säga något i en stor grupp. Vissa bara går runt och gnäller på allting som de tycker är fel. Andra har svårt att sätta in sakerna i ett större sammanhang. Jag försöker alltid att säga vad jag tycker och strävar alltid efter att nyansera det på olika sätt. Det kan bli tufft i en del situationer men någonstans så står jag för det som jag säger. Man kan kanske inte säga allting i alla lägen. Det är inte nyttigt, varken för en själv eller för gruppen. Men har man något som tynger en och som man går runt och mår dåligt av bör man ändå försöka prata med gruppen eller någon i gruppen. Det finns inget värre än att gå runt och vara missnöjd. Det stjäler så otroligt mycket energi. Detta försöker jag lära mina barn och det är inte alltid så lätt. Man ska inte gå runt och gnälla och vara missnöjd. Då får man försöka göra något åt sin situation. Som barn och ungdom har man nått olika långt i den utvecklingen, ja även som vuxen. Uppriktighet och ärlighet är något av det svåraste att både ge och ta. När det är positivt blir alla glada men när det går åt det negativa hållet blir det genast lite svårare. Både att förmedla och ta emot. Men jag tror ändå att det är det som stärker både individen och gruppen i längden. Vad har du för tankar och åsikter om detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina