8 mars 2014

Bokskogen vid Torups Slott

Underbar lördag med klarblå himmel och sol som skiner på oss!
Våren är så efterlängtad.
Det är så skönt att känna solens strålar värma och det blir så ljust när solen är framme.
 
Maken och for iväg till återvinningsstationen för att slänga skräp.
Det känns som om vi är där ofta nu förr tiden men allt
emballage från barnens nya möbler och vår nya fåtölj har
legat i uterummet och skräpat. Dessutom har jag rensat ut ibland
alla mina väskor och det blev en del som åkte iväg.
Det bästa av allt är att han har gott nytt bröd med sig hem.
Stora Syster och jag dukade fram buffé frukost och
lördagsfrukosten är den bästa på hela veckan.
Jag känner mig utsövd och jag har tid att sitta ner och äta frukost, lovely!
 
Hela familjen var sugna på att bege sig ut i skog och natur och
njuta av solen och tillsammans åkte vi till bokskogen och Torups Slott.
En helt fantastiskt miljö i kuperad terräng.

 
En vacker skånelänga längs vägen med en porlande bäck.
 

 
Det fanns en hel del slingor att välja mellan!
Vi hade inte jätte mycket tid på oss så det fick bli en kortare variant.
Trots endast 3 kilometer så blev jag ordentligt trött för det var mycket kuperat
och det kändes i benen när vi kom fram till bilen.

 
Änderna badade för fullt och även de njöt av solen.

 
Efter promenaden gick vi en runda runt slottet och där blommade det fullt
med krokus och snödroppar och många planeringar var fyllda med vårlökar
som kämpade för att komma upp ur jorden.

 
Torups Slott är numera i Malmö Stads ägo och det är en vacker park som omger slottet.

 
Efter turen så hade vi olika önskemål om vad vi ville fylla vår eftermiddag med.
Maken och Lille Bror ville hyra en film och jag och Stora Syster
hade lite shopping abstinens. Det var ett tag sedan jag var på Emporia i Malmö
och jag ville gå en sväng inom Illium Bolighus.
De har så vackra saker och jag älskar att gå där och botanisera och skapa mig
en liten önskelista över allting som jag önskar mig.
 
Jag tror att mitt intresse för husgeråd och porslin skapades när jag var ung
och arbetade på NK i Malmö. Under flera års tid så helg,- och sommararbetade jag
där och min hemvist var just på glas & porslin, samt på husgerådsavdelningen.
 
Vi var snabba som illrar och vi var iväg redan klockan 13.
Många timmar kvar av dagen och kunna njuta på Emporia i lung och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina