2 mars 2014

Arvika fåtölj på plats

Äntligen har vi bestämt oss!
Fåtöljen är på plats och Maken har redan intagit den.
Det blev inte alls så som vi tänkt oss från början men efter en massa funderingar
och diskussioner som kom vi fram till vad vi ville ha för typ av fåtölj.
Och vi känner oss nöjda och det är väl det som är huvudsaken.
 
Morgonen blev en lugn sådan och jag fick sovmorgon.
Lille Bror och hans övernattningskompis for iväg för att köpa bullar.
Efter frukost skulle jag påbörja att laga kvällens middag.
På menyn stod det ärtsoppa och det har jag aldrig lagat förrut.
Vad jag inte visste om var att ärtorna skulle ligga i blöt i minst 12 timmar.
Och helt plötsligt blev det ingen ärtsoppa, vilket vi allihopa hade sett framemot.
Så kan det gå när jag inte har koll på läget.
Jaha, vad skulle vi då äta?
Fram med paddan och surfa fram ett nytt gott recept.
Sagt och gjort och sedan iväg till affären och inhandla lite småsaker som saknades.
 
Lille Bror hade sin första seriematch idag sedan 3 veckor.
Ännu en seger.
De har spelat 15 matcher och inte förlorat en enda match.
De blir mer och mer taggade inför varje match.
Nu vill de inte förlora någon match utan de vill gå genom serien obesegrade.

När vi kom hem från matchen var Maken sugen på att köra en sväng till IKEA
och kolla in fåtöljer. Sagt och gjort - han och Lille Bror for iväg och jag
stannade hemma och lagade middag och bakade bullar till kvällens semlor.

På tisdag är det "Fettisdagen" och det är då vi egentligen ska äta semlor.
Men vi har redan påbörjat det. Vi har kunnat köpa semlor i bagerierna ändå sen i julas.
Varför firar vi "Fettisdagen"?
Det är en kristen tradition som infaller innan vi påbörjar fastan.
Enligt traditionen så fastar man i 40 dagar innan påsk och då får vi passa på
att festa loss ordentligt.
 
Det blev en lyckosam tur till IKEA, Maken hade gjort slag i saken och
köpt med sig en fåtölj hem. Och det blev jätte bra och
Maken har redan "installerat" sig och sitter nu och njuter.
 


Kvällens fika, nybakade semlor.


 
Assietten är ett arvegods från min mormor.
Under 25 års tid så fick hon Rörstrands jultallrik i julklapp.
Och nu när hon har flyttat till ålderdomshem så har jag fått dem.
Det är ganska trevligt att använda dem, alla har olika motiv
och så har de ett litet affektionsvärde för mig.
 
Nu är våren här, i almanackan i alla fall.
Jag är lite sugen på att handla några nya vårskor.
Och några fina vårbyxor, ljusa jeans kanske.
Jaja, vi får se vad det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina