21 augusti 2010

Röj i trädgården

Det blev ingen montering av IKEA hyllan men det blev storstädning i stora delar av trädgården. Några träd och stora buskar har blivit klippta, planterat om lite i rabatterna och fullt bilen med växter från plantskolan. Det är så konstigt, man fyller bilen med växter och sedan när man kommer hem så känns det som om man inte har handlat något alls. Alla de "hålor" i rabatterna som man vill fylla gapar fortfarande. Jag är trots allt väldigt nöjd med vår trädgård. Snart, snart har jag fått den som jag vill. Det har 'bara' tagit 10 år... Det har passerat många växter under årens lopp. Jag har planterat dem ena säsongen och sedan har det åkt i soptunnan nästa säsong. Det har inte blivit som jag har velat. Jag är väldigt noga med hur bladen ser ut. Blomningen är så kort tid och sedan är det bara bladen kvar och de ska man gå och titta på de resterande 11 månaderna på året. Sen gillar jag när det är ett kompakt växt sätt, inget rangligt. Då åker det väck. Ytterligare så försöker jag hålla mig till endast två färger varav vitt är en. Framsidan av huset är det blommor i blå/lila samt vita nyanser och på baksidan är det blommor i gula nyanser. Man ska inte blanda för mycket, få sorter och mycket av varje och sedan ska sorterna återkomma i trädgården. Det knyter ihop trädgården och skapar harmoni. Det är tips som jag har fått av en vän som är landskaps arkitekt. Lite "pynt" finns det också plats till men det kan bli för mycket av det goda. Allt fint som finns i affärerna kan inte få följa med hem. Men återigen, det är ju upp till var och en. Huvudsaken att man själv trivs! Och jag trivs med min trädgård. Lite finlir kvar och sedan har jag den som jag vill!!! Kanon!!!

3 kommentarer:

  1. Vad fint du har gjort det. Ha en fortsatt trevlig kväll.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att din trädgård ser väldigt välplanerad och välskött ut, mycket fint! Det är nog en bra idé det där med färgerna, kan bli lite plåttrigt annars kanske. Jag ville tacka för de gulliga kommentarerna och för att du tänkte på oss i regnet :) Det gjorde faktiskt ingenting att det regnade så mycket, det blev dramatiskt och vackert så. Dessutom spelade ju vädret mindre roll när det var så mycket värme och kärlek ;)

    Kramar Emelie

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig trädgård du har, med fina planteringar! Det ska jag ha så småningom också...

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina