8 november 2013

Ystad på tu man hand

Idag var det dax för Stora Systers operation!
Det var en nervös tjej som steg upp i morse.
Jag hade tagit semester för att köra henne till Ystad
och jag tänkte ta en liten shopping tur på stan under tiden

Det låter väldigt stort med operation men det är bara ett litet ingrepp.
Hon har ett navelbråck som hon förmodligen har haft hela livet
men det sista halvåret har det gett henne stora problem när hon äter och tränar.
Så då väljer man att göra vid det.
För läkarkåren är det ett rutin ingrepp men för varje individ är det en stor sak.
Stora Syster var nervös och det är aldrig roligt att bli sövd.
Man mår rejält dåligt efteråt och illamående är hemskt.
 
 
Jag följde med som stöd och under tiden hon var på operationen
så gick jag en sväng på Ystads mysiga gator.
Jag hann med mycket på 4 timmar och alla butikerna
fick sig ett litet besök av mig.
Jag provade en massa olika saker men jag var egentligen inte sugen på något
och när det gäller mig så handlar jag inget om jag inte är sugen.
Den rätta känslan måste infinna sig helt enkelt!

 
Det blev lunch på Espresso House och jag tog en Levain smörgås och Cappucino.

 
Det är få gator i Ystad som är kända men Lilla Norregatan är en av de gator
som alltid är med i bl.a. Wallanders filmer. Det är urmysig med alla dessa vackra
gathus med den vackra kyrkan i bakgrunden.
 
Det tog många timmar för Stora Syster att piggna till från narkosen
och vi kunde bege oss hem först vid halv fem tiden.
Illamåendet och tröttheten satt kvar hela kvällen och
jag kände ett stor medlidande med henne.
Det är inte roligt att må så illa hela tiden.
Fråga mig, jag vet precis hur det känns!
 
Dagens middags tema gick i Indiens spår.
Indiska lammfärsspett med potatisklyftor i ugnen med garam masala krydda
samt god äpple raita som sås.
Det föll alla i smaken och vi avrundade kvällen med lösgodis.
Varför är det så gott med lösgodis?
Det går inte att sluta äta när du väl har börjat.
Tricket är att aldrig ta den första biten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina