2 november 2013

Alla Helgons Dag

Regnet hänger tungt över den skånska slätten.
Himlen är jämngrå coh det finns ingen lucka
så långt ögat kan nå.
Det regnar och regnar och regnar och lusten att gå ut finns inte alls...
 
Idag är det en dag när vi ska tänka lite extra på alla
de nära och kära som vi inte har hos oss längre.
Att förlora en nära anhörig eller en nära vän
innebär en stor saknad som man måste lära sig att leva med.
Ibland kan jag undra hur mitt liv hade varit om livet hade valt andra vägar.
Hade jag varit en annan person?
Hade jag bott där jag bor?
Hur hade min familjesituation sett ut?
 
Det är djupa filosofiska tankar som en dag som denna
gör sig extra påminda. Men hur det än är så måste
vi leva i nuet och inrätta vår tillvaro efter de förutsättningar som finns.
Jag är bra på att leva i nuet och jag tar ingen eller inget för givet.
Vad som helst kan hända precis när som helst.
Det är ingen idé att gå och älta händelser eller
konversationer som man har haft med någon för det leder ingen vart.
Jag menar naturligtvis att att vi kan lära oss en massa saker varje dag
som vi tar med oss till nästa dag.
Saker som vi ångrar men istället för att älta det så
måste vi lära oss av det och försöka göra annorlunda nästa dag.
Du har alltid ett val.
Kanske inte till händelsen i sig men hur du hanterar den
och hur du väljer att reagera - det är där du ska lägga ditt fokus.
 
 
Tillsammans med min mamma körde vi till kyrkogården och
tände en massa ljus och satte lite fina blommor.
Jag var sugen på att köra till en liten fin butik
som ligger alldeles strax utanför vår småstad och som
heter Åsa på Björkliden och hon har alldeles underbara saker
som jag skulle vilja ha med mig hem.
Idag fick det bli en ny skål från RIF design som fick äran att följa med mig hem
och nu börjar jag bli nöjd med min lilla samling av RIF skålar.
Jag har valt att försöka hålla mig till ett färgtema när det gäller just dessa skålarna och
de går mot turkosblått samt mot det gröna hållet.
Det blir så dekorativt att sätta fram dem när man dukar.

 
Lille Bror och Maken var iväg på handbollscup i Malmö och
då fick jag och Stora Syster åka hem till Farfar och gratulera honom på hans 84 års dag.

 
Vackra Rebecca med sin pojkvän Johan var också med och gratulerade Farfar.
Efter några timmar var jubilaren ganska trött så vi begav oss hemåt.
Det regnade fortfarande så det kändes inte så aktuellt att åka
till kyrkogården och beskåda alla de tända ljusen som lyser så vackert.

1 kommentar:

  1. Va fint du skriver! Man behöver lite eftertanke i bland.
    Kram Eva-Lis & Allis

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina