13 oktober 2013

Skön vilodag med regn

Sovmorgon utan några barn i huset
kan innebära många timmars sömn
men inte i mitt fall utan jag vaknade vid halv nio
och det tolkar jag som att jag ändå är utsövd.
 
Frukost och sedan lite IT grejor.
Varken Maken eller jag är intresserade av IT problem
och därmed är vi helt "rudis" på sådana saker.
Tänk om man kunde ha en egen IT Tekniker som man bara ringde till
när man hade problem och så kom det någon och löste det till.
Men icke sa nicke!
 
Ute hängde regnet i stora tunga molm och
himlen var genomgrå och ingen sol i sikte så långt ögat kunde nå.
Vi hade inget mer inplanerat utan dagen har bara
löpt på i sakta mak och Maken har städat och jag
har hämtat Lille Bror hos en kompis i Lund och
sedan har jag varit och handlat mat och fyllt på med middagsmat
inför nästa vecka.
 
Nu är det äpplesäsong och det vimlar av äpplen i alla trädgårdar.
Jag har varit och "plockat" lite och nu kan vi göra äpplepaj,
äpplekaka, äpplemos, äpplekräm, inlagda äpplen och en massa annat gott.

 
Just nu är Stora Syster är på väg hem från Örebro och söndagens match.
Vi andra i familjen har ätit en god middag
med en supergod rödbetsgratäng eller vad man nu kan kalla det.
Färska rödbetor i ugnen och sedan ett täcke
av keso, getost och hackad ruccolasallad.

Tanken var att vi skulle fira Stora Systers serieseger med
äpplekaka och vaniljvisp när hon hade kommit hem men
tåget var försenat med över 1 timme (ja, de reser med SJ...)
Så vi har redan börjat fika och smulpajen smakar lika gott som ifjol.
 
Nu ska jag glida ner i soffan och se ett avsnitt av partaj.
En skön och lättsam avslutning på söndagskvällen.

1 kommentar:

  1. Det där med IT känner man igen. ..som tur har vi sonen som både är jätteintresserad och duktig på det där! Han sa alltid innan: hur ska ni göra den dan jag flyttar hemifrån? Jodå, han har flyttat, och jag ringer efter honon jämt och ständigt haha
    Kram på dig /Carin

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina