13 december 2012

Julköttbullar

Rulla, rulla liten bulla
Det är vad min kväll har handlat om idag.
Lite julstök varje dag och tillsist blir du färdig.

En busy, busy dag på jobbet.
Normalt sett brukar det vara lugnt i december men av
någon konstig anledning så är det SUPER mycket att göra nu.
Det hör ju till saken att jag arbetar bara tom onsdag nästa vecka
och sedan håller jag julledigt.

Klockan hann bli halv sju innan jag körde hem.
Hemfärden gick inom affären för att handla nymalen färs till köttbullarna.
Den bästa mixen är 70% nötfärs och 30% blandfärs
och rör ut saltet i färsen innan du tillsätter gräddmjölken.
Salt binder vätskan så det blir lite lättare att steka dem.



Jag hade gjort en smet på 2 kilo färs så det var bara att kvala upp armarna och rulla.
Lite till lördag och vår "invigning av julsnapsen" och lite till själva julafton.

Under tiden som jag rullade köttbullar var
Stora Syster och Lille Bror ute och åkte pulka.
Mysigt att göra det tillsammans!

Lille Bror är lite nervös inför skolavslutningen.
Det är första gången han ska få betyg.
Men jag försöka lugna ner honom för att om han skulle bli missnöjd
har han ju 3 1/2 år på sig att reparera det.

Men jag vet att han är duktig och kämpar på
så det kommer att bli alldeles precis lagom nivå att börja sin betygs karriär på.
Vilken världslig betydelse har de första betygen för resten av livet?
Ingen om du frågar mig men det är ändå ett bra riktvärde.
Och jag har ju en vuxens perspektiv och han är dock bara 12 år
så för honom är det viktigt och det får jag respektera
samt stötta honom i hans oro.

1 kommentar:

  1. Vilka fina köttbullar du har rullat, så jämna, är de eu-måttet, ha ha

    Klart de var pirrigt med betyg men som du säger har han ju några år på sig.
    Ha en bra fredag! kram

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina