14 maj 2011

Äggpickarfest

Äntligen var det dax för årets traditionella äggpickarfest!
Som jag har förstått det så är det en skånsk företelse.
Ni som bor norrut, brukar ni picka ägg till påsk?
Det var lite försenat i år och det gynnar bara oss eftersom vi var på semester under påsken.
Normalt brukar vi vara 8-10 familjer men det var stort manfall i år men vi var en liten men naggande go skara och vi var taggade till tusen.
I normala fall brukar vi äta sill och ägg men idag stod det grillat på menyn.
Hemlagade hamburgare till alla barnen.
Vi vuxna åt gott grillat kött och jag slog till med årets första rosévin.
Det smakade gudomligt gott.
Förr var det mest rödvin men jag brukar få huvudvärk av det och jag har övergått till rosé och vitt vin.
Det finns många goda viner även i dessa kategorier.
Dagens äggpickar final stod mellan Maken och värdinnan.
Förr om åren så var det alltid vinnaren som skulle ställa till med nästa års fest men det slutade alltid med att ingen ville vinna.
Nu har vi ändrat på reglerna så det är den som förlorar finalen som ska arrangera nästa års fest.
Och vinnaren är - Maken.
Nästa blir det samma värdpar eftersom värdinnan förlorade finalen.
Tough luck!
Efter äggpickning så var det dax för Eurovision festivalen.
En maraton historia med en mängd dåliga sångbidrag. Sverige blev 3 efter en väldigt konstig röstning.
Det fanns ingen riktig favorit hos mig.
Jag får lyssna på låtarna några gånger innan jag kan bilda mig en uppfattning.
Ett stort tack till kvällens värdpar!
Vi ses nästa år igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina