10 augusti 2015

Löderup och Kåseberga

Österlen är ett ställe som jag aldrig kan få för mycket av.
Idag var det dax för ännu en tur dit.
Dessa vidsträckta slätter, småbyar med underbara korsvirkeshus med halmtak
och alla sandstränder som är som rena paradiset.
Jag bara älskar Österlen!

Idag hade vi min svärmor med oss på turen.
Hon ville återse sin födelseby och vandra runt lite bland husen.
Vi styrde bilen mot Löderup, ännu en gång. Vi var där förra veckan när
vi var på Kafferosteriet men idag var syftet lite annorlunda.

Efter en timmes bilfärd var vi framme och vi började rundvandringen på kyrkogården.
En gigantisk kyrkogård med många tomma gravplatser. Det är inte så befolkat som
förr i tiden och få människor väljer att begravas där.


Vi gick en runda runt den gamla skolan. Idag fungerar den inte som skolan utan istället
höll en familj på och renovera byggnaden och det kommer bli fantastiskt vackert när det är färdigt!


Efter Löderup så körde vi till Kåseberga och åt riktig god stekt sill med potatismos
och rårörda lingon. Det är nästan ett måste när man är där på besök,


Bergen stupar rakt ner i vattnet vid Kåseberga.
Många prövar på segelflyg längs med kusten och det ser så fritt ut.
Kanske jag provar en dag!


Farmor var rejält trött efter dagens tur så vi körde hem.
Och jag måste erkänna att även jag var trött nr jag kom hem.
Nästan två timmars powernap och sen lite kaffe och några avsnitt
av Grey's Anatomy, sittandes ute i loungen.

Det märks att det är augusti för det är mycket fuktigare i luften och daggen kommer.
Men värmen är där så det är helt OK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina