12 augusti 2015

Köpenhamn, here we come!

Köpenhamn, Danmarks huvudstad ligger bara 45 minuters tågresa bort.
Det är en perfekt dagsutflykt, ta bussen från småstaden och fortsätta
med tåget rakt in till huvudbangård i centrala Köpenhamn.
En mysig tur med hela familjen!

Upp tidigt, iallafall för mig som har vant mig vid att sova till klockan tio på morgonen.
Iväg med bussen och de är supersmidigt.
När man stiger på bussen så betalar man hela vägen till Köpenhamn
och det vips så är vi framme i Danmarks huvudstad.

Huvudbangård (Köpenhamns centralstation) är en väldigt mäktig byggnad.
Golvet är väldigt vackert men jag fick besked av mina barn att jag är lite nördig när
det gäller sådana detaljer. Men jag är glad för att jag ser dessa små detaljer.
Jag känner att det berikar min upplevelse.


Vi påbörjade vår promenix med att gå in i Rådhuset.
Normalt sett brukar vi bara gå förbi men idag bestämde vi oss för att gå in och
se byggnaden från insidan. En enormt stor sal med en känsla av att vara utomhus.


Efter Rådhuset fortsatte vi vår vandring längs Ströget och gick lite ut och in ur små mysiga affärer.


Vårt nästa mål var Torvehallerne, Köpenhamns saluhallar.
På vår väg dit så passerade vi en av Köpenhamns vackraste kyrkor, Vor Frue Kirke.
Den är oerhört vacker!


Saluhallarna ligger vid Norreport och är klassade som en av Europas vackraste saluhallar.
Vi bara njöt och gick runt och blev sugen på allting, provsmakade en massa olika saker.


Vi hade bestämt innan att vi skulle äta Danska smörrebröd och det vattnades rejält
i munnen när vi fick se alla de vackra smörgåsarna.


För mig blev det dansk fläskestek och ansjovis med ägg och remoulade.
Gott och mättande!


Vi fortsatte vår promenix och nästa stopp blev Botaniska trädgården.
En av Köpenhamns många parker och mitt i parken fanns ett stort växthus
med en mängd tropiska växter och det var varmt och svettigt.


Det fanns många konstiga växter.


När vi väl kom fram till Nyhamn så var vi trötta och törstiga och det blev en liten 
vätskepaus i denna underbara miljö.


Vi kändes oss nöjda med dagens tur och började ta oss tillbaka till Huvudbangård.
Det naturliga stråket är Ströget och vi tog oss sakta tillbaka,
med en massa stopp i oändliga affärer.


Ett måste i födoväg är pölse med bröd och det intogs som en liten kvällssnack
innan vi hoppade på tåget som tog oss tillbaka till Malmö.


Väl hemma i småstaden igen så var vi ganska trötta och bara softade i soffan
med ett glas rosevin. Kan bara känna mig nöjd och ödmjuk med dagens utflykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina