6 augusti 2013

Österlen i sin fulla prakt

Jag tycker att semester och utflykter hör ihop.
Bara köra dit näsan pekar och inte ha någon stress.
Kunna njuta av nuet och allas önskningar.

En Österlen tur är något vi alltid försöker hinna med under sommaren.
Vi brukar köra längs kusten från Trelleborg till Simrishamn,
det är vårt mål i alla fall.
Men vi hinner aldrig fram till Simrishamn för vi 
stannar på så många ställen på vägen.
Så i år hade vi en annan taktik,
vi körde direkt till Simrishamn istället!

Längs vägen till Simrishamn ligger Ingelsta Kalkon
och här gjorde vi vårt första stopp.
En fin stor butik med allt du kan tänka dig i kalkonväg
och naturligtvis fanns det lite som vi kunde provsmaka.
Men vi hade ingen kylväska med oss så vi kunde dessvärre inte handla något.


Vid lunchtid nådde vi fram till Hanöbuktens lilla pärla, Simrishamn.
Det är en riktig liten sommarstad med en massa små
mysiga butiker och små mysiga restauranger och caféer.
Vi gjorde ett stopp på en kanon fin restaurang som
hette "En gaffel kort" och den hade den mest ljuvliga
inredning och dukning du kan tänka dig.
Hit vill jag gå och äta en dag!


Små trånga gator med massor med trevliga uteserveringar.


Mitt i centrum hittade jag en dam som stod och sålde virkade små hattar.
Jag slog till och inhandlade en direkt.
Precis en sådan som jag har letat efter!
Perfekt att ha på stranden för att skydda ansiktet och ge lite skugga för ögonen.


Vid torget mitt i centrum låg en gammal kyrka, St Nicolai.
Man vet inte riktigt hur gammal kyrkan är men man vet
i alla fall att predikstolen är från tidigt 1600-tal.
I taket hängde en vacker replika av skeppet Wasa.


Vi vandrade runt bland de trånga gatorna och
det ena korsvirkeshuset var vackrare än det andra.
Gatorna var kantade av stockrosor och klängrosor.
Vi festade till på kulglass och dagens smak för mig var saltlakrits och polka.
Jag har som mål att smaka olika sorter varje gång.
Varför ta samma varje gång när det finns så många goda smaker att välja ifrån?


Nästa stopp på vår Österlentur var Kiviks Musteri.
Vägen dit kantas av äppleträd och åter äppleträd.
Det är så speciellt med denna delen av Österlen,
alla dessa rader av äppleträd som växer överallt.


Vi var ganska varma och havet lockade.
Vi körde ner till Stenshuvud och där var det stora vågor.
Lille Bror badade och badade och snart tror jag han blir en delfin.


Vägen ner till stranden gick genom ängar och skogsdungar.


En hel dag på tur och magen börjar bli hungrig.
Buhres fisk i Kivik är ett säkert kort!
Ligger precis vid hamnen och har både en restaurang
och en billigare "bakficka".


Nystekt sill med potatismos och rårörda lingon.
En klassiker som är ett måste en sommardag som denna.


Vägen hem går över småvägar och förbi små mysiga skånska hus.
Den skånska slätten är väldigt vacker och vidderna är storslagna.

Med mig hem från "Äpplets hus" i Kivik hade jag två stycken kökshanddukar.
Nu pryder de sin plats i köket!

Och naturligtvis är mönstret äpplen!

En mysig tur som är ett traditionsenligt inslag på vår semester.
Det finns så många pärlor att upptäcka runtom i Skåne.
Jag brukar surfa runt lite på nätet och leta upp något
som kan vara värt att titta på och sedan är det bara tuta och köra.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig utflykt vännen. Var också på Österlen för två veckor sedan och hamnade också på Buhres. Nystekt sill med mos var mitt val med - UNDERBART gott!!!!!

    Tack för senast - alltid roligt, gott och framför allt mysigt!

    Kommer snart ber till Skåbe igen - försöker komma förbi och säga hej.
    Kram vännen
    // Vivi

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina