28 juni 2015

Smuts under naglarna

En dag i trädgården är som bomull för själen.
Jag njuter av att få plantera och rensa och göra fint i trädgården.
Det blir fort ett synbart resultat.
 
Idag blev det ingen morgon promenix. Jag behövde min skönhets sömn.
Som om det skulle hjälpa... men jag kan alltid inbilla mig.
Jag var trött efter att ha kört Stora Syster och pojkvän till tåget klockan fyra i morse.
De skulle resa på semester och flyget gick redan klockan sju.
Varför har alla charterresor så tidiga flygtider?
Är det så mycket billigare med tidiga flygtider?
 
Det är inte helt lätt att somna om men jag lyckades efter några snurror i sängen.
Solen var uppe och värmde och jag längtade att få sätta fingrarna i jorden och
bli smutsig under naglarna. När jag pysslar i trädgården så
försvinner timmarna fort. Jag får hela tiden nya ideér
men problemet är att det är ju inte jag som ska genomföra dem utan Maken.
Han är inte alltid lika pigg på mina projekt som jag är.
 
 
 Det blev en ny buske i rabatten, en röd fläderbuske.
Min förhoppning är att den ska fylla ut tomrummet.
 
 
Mina händer är lite trötta nu efter rensing och sopning av av allt ogräset
som växer upp mellan plattorna. Men det blev ganska rent och fint, för tillfället i alla fall.

 
Det har tagit några år att få trädgården i detta skick och
jag lovar dig att vi har ändrat oss många, många gånger.
Många växter som har blivit planterade för att sedan nästa säsong grävas upp igen
för det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig.
Några år till och sedan är det bara njutning som gäller,
sitta i loungen och dricka kaffe eller gott glas vitt vin.
 
Tanken är att trädgården ska mer eller mindre sköta sig själv och en massa
marktäckare ska ta hand om ogräset. Lite klippning och tilltufsning
kommer alltid behövas men ogräset ska hållas borta.
 
 
Vackra träd i krukor blommar för fullt.
Vår trädgård är väldigt liten och något som jag saknar är träd.
Det skapar en mysig känsla och trädskugga är något av det
mysigaste jag vet med trädgård. Jag har en liten idé om ett sätta ett träd
i trädgården men jag har inte hittat det perfekta trädet ännu.
Inte för stort men ändå lite högt.
 
Imorgon är det dax för Lille Bror att resa till Göteborg och spela Partille Cup.
I år är första gången vi ska följa med och titta på pojkarna.
Tanken var att vi skulle ha semester from imorgon men jag måste
in på jobbet några timmar under förmiddagen.
Så blir det ibland och det är bara att gilla läget.
Ibland är det fördelar och ibland får man bita i det sura äpplet.
 
Nästa vecka ska det bli soligt och varmt och som vi längtar efter det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina