25 december 2014

Julotta i Nevishögs kyrka

Julotta är okristligt tidigt, med prästens egna ord.
Precis så var det!
I vår familj har ingen tradition av att gå på julotta men nu går Lille Bror och
konfirmationsläser och då ska man besöka i kyrkan en gång under julhelgen.

När Stora Syster konfirmerade sig så gjorde hon och jag samma sak.
Vi var på julotta och det var mysigt så jag ville att Lille Bror också
skulle få uppleva det.
I vår by håller pastoratet två julottor och vi valde den senare.
Den började först halv åtta och det var inte så tidigt men eftersom vi hade kommit
i säng först vid halv två så var det jobbigt att stiga upp
när klockan ringde halv sju på morgonen.
Men vi kom iväg och när vi steg utanför dörren insåg vi att det hade snöat lite.
Snön låg vit över den skånska slätten och det var vackert.
Vägen fram till kyrkan var kantad av marschaller, vilka lyste upp i vintermörkret.


När vi  kom hem igen var jag tvungen att få något i magen innan 
jag tog mig en liten tupplur.
Jag fick chansen att inviga min nya Elsa Beskow mugg och matchande bricka.
Dessa muggar är så vackra men framför allt är de goda och dricka ur.
Stora Syster hade köpt setet till mig julklapp och hon vet vad jag tycker om.
Det är kärlek! 



Efter någon timmes slumrande så kallade Maken på mig
och det var framdukat julbrunch med allt som fanns kvar från
gårdagens julbord. Det är mysigt att sitta ner på Juldagen och inta ett nytt julbord,
i lite mer i brunch mode. Trots ny energi så var jag ganska matt i kroppen
och blev sittandes i soffan en bra stund innan jag tog mig i kragen
och snörde på mig skorna och gick ut en lång promenad.
Solen sken från en klarblå himmel och det var verkligen välbehövligt.




Stora Syster skänker lite gammalt bröd till fåglarna.




Dagens middag skulle serveras hos Syster Yster och hennes familj.




Juldagen är en jättestor festdag och alla ungdomar träffas och festar.
Stora Syster är på G att gå ut tillsammans ett stort gäng.




Jag har min nya, fina tunika på mig.
Jag fick den av Maken i julklapp och det är faktiskt ganska roligt.
För på Lille Julafton när jag var på Emporia så provade jag just denna
och föll pladask för den. Tyget var så mjukt och skönt och mönstret tilltalade mig.
Min väninna som arbetar på JOY hade lite problem med att övertala mig
att INTE köpa den eftersom hon visste om att Maken hade köpt den till mig i julklapp.



Nu är det dax för mig att krypa till kojs.
Ögonlocken är tunga som bly!

God Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina