7 december 2014

Julmarknad på Jordeberga Slott

Hipp, hipp hurra! Idag är det min födelsedag!
Jag hade själv fått välja hur jag skulle bli firad.
Och då hade jag valt att bli gratulerad med en god frukost,
julmarknad på Jordeberg Slott och sedan avsluta kvällen
med en god middag och ett gott glas vin.
Passar mig alldeles utmärkt.
 
Vi var trötta och sega efter gårdagens festligheter och vi sov länge.
Och jag längst av alla och det kändes extra lyxigt att bli
väckt till skönsång... (det finns förbättringspotential) och presenter.
De hade tänkt till och jag blev otroligt nöjd.
Alla paketer var enligt önskelistan.
Fina ringar och örhängen från Edblads av Maken,
Fint halsband och matchande örhängen (från JOY) av Stora Syster,
En fin Elsa Beskow mugg av Lille Bror,
En vacker orkidé av min mamma och
svarta skinnhandskar av mina svärföräldrar.
Jag kände mig enormt priviligerad!
 
Efter frukost var det dax för årets första och kanske enda julmarknad.
Tillsammans hade vi bestämt oss för Jordeberga Slott.
Lagom stor och lagom långt borta.
 

Det var inget speciellt julväder precis men det är inget som vi är bortskämda med.
Skånsk vinter är mild och blåsig och i bästa fall uppehållsväder.
Idag hade vi tur, ingen nederbörd så långt ögat nådde.


I en av stallbyggnaderna hittade vi många olika utställare,
både matkonst och konsthantverk.
Det är roligt och botanisera ibland alla dess konster och smaka på
närodlad mat och REN mat. Inga konstiga tillsatser och det
smakar så gott, så gott!
 
 
För en del år sedan var jag iväg med några vänninor och stöpte ljus.
Det var verkligen en rogivande aktivitet. Det går inte att stressa när du stöper ljus.
Långsamt ska veken doppas ner i stearinbadet, många, många gånger.
Jag blev faktiskt lite sugen att göra det igen när jag såg alla som stod
där och sålde egenstöpta stearinljus i alla dess former.
 
 
Min mamma var med oss idag och firade mig och som alltid så
pratas det om allt möjligt och tiden rinner iväg.
 

 Vackra Stora Syster gillar julen och det är en fröjd att hon fortfarande
vill tillbringa dessa stunder tillsammans med oss.
 
 
Dagens julmarknad var slut sent på eftermiddagen.
Tillsammans lagade vi mat och det smakade bättre idag än vanligt.
Kan det vara så att jag fyllde år gjorde smaken bättre?
 
Ännu ett år har passerat och jag känner mig nöjd med min födelsedag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina