22 december 2014

Julfint på kyrkogården

Herrejesus, vad det regnar!
Flera dagar av regn, att det aldrig tar slut.
Julstämningen har svårt att infinna sig när det bara öser ner.
Hoppas det slutar snart


Idag hade jag bestämt med min mor att vi skulle köra till kyrkogården.
Men när vi vaknade vid 10 tiden kändes det inte så lockande.
Vi bestämde oss för att avvakta lite.
Det kan ju inte bara fortsätta regna så mycket.
Tänk om det hade varit snö istället. Då hade vi varit insnöade,
det vill jag lova!!!


En film på TVn för att vänta ut regnet.
Och vi hade tur. Det slutade regna, iallafall så slutade det att ösa ner.
Sagt och gjort, in i bilen och till småstadens plantskola för att inhandla
granris och lite annat smått och gott.
Vi hann precis bli klara på kyrkogården innan mörkret föll.
Det är väldigt stämningsfullt att vara där när det börja skymma lite.
Många lyktor lyser i mörkret och det inger ett visst lugn.




Blöt och frusen tog jag mig an kvällens uppdrag, julköttbullar.
Jag hade hittat ett nytt recept, vilket innehöll kryddpeppar.
Kände för något nytt så det fick bli dessa och det var visade
sig vara en riktig lyckoträff. Väldigt goda och saftiga.


Normalt sett brukar jag laga ganska mycket mat men
det hade jag bestämt mig för att att inte göra iår.
Det var bara vi fyra och min mor som skulle fira tillsammans och
stå och göra en massa olika sillinläggningar, koka brunkål, julkorv, pressylta
och en massa annat kändes väldigt överflödigt.
Vem ska äta all den maten?


Snart är den stora dagen här, med alla dessa förberedelser.
Men i år så har det varit lugnt och skönt och ingen stress överhuvudtaget
och det är alldeles underbart skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina