20 juli 2011

Nu ska vi bli nyttiga

 Frukost!!!
Det är den måltid som vi svenskar nästan aldrig förändrar.
Vi äter oftast samma frukost år ut och år in. Jag försöker mellan varven äta fil och flingor men trillar oftast tillbaka till min smörgås och mitt kaffe. Jag vill att barnen ska äta fil och flingor till frukost men det är lite svårt och påtala det för dem när jag själv inte följer det... Men idag har jag försökt göra det lite mer lätt tillgängligt för alla. Det blev ett besök på IKEA och inköpt några "Droppar" och dessa har jag fyllt med godsaker - Special K redberries, Branflakes, vanlig müsli, cashew nötter, mandelspån, russin, torkad banan och solrosfrön. Kylen är fylld med A-fil, Vanilj yoghurt, Öresundsfil och Jordgubbsfil samt en mängd färska bär.
Nu borde det bli lite lättare, eller vad säger ni?
Efter IKEA blev det nya turer till andra möbelvaruhus för att försöka hitta ett nytt soffbord och en ny matta till vardagsrummet och jag tror att jag har hittat rätt. Det tar otroligt mycket tid att försöka leta upp det som du vill ha och det är tur vi har semester :-) Jag tycker det är så skönt att bara "lulla runt" och inte har några tider att passa. Jag gör det som faller mig in och alla är nöjda och glada. Idag har jag inte avverkat så mycket på  min "att göra" lista men imorgon är en ny dag då är det nya friska tag som gäller.

8 kommentarer:

  1. Visst är det så.......samma frukost jämt. Undrar om det beror på att man är trött och allt går på rutin på morgonen, man tar sig liksom inte tid till några avancerade insatser.:-)
    Soffbordet är jätte fint och likaså mattan, bra köp! Fortsätt njut av din ledighet det går så fort.

    Kram
    Eva-Lis & Zaga

    SvaraRadera
  2. Åhh va snyggt också, så kanske man kan göra :)
    Då har man nära till allt, man är ju lite lat på morgonen.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ahh det var lange sen jag besokte din fina blogg! Hoppas ni har en skon sommar med manga langa goda frukostar. Sjalv ar det oftast en kaffe latte som galler pa morgonen och sen frukt. Kram towe

    SvaraRadera
  4. Till helgerna försöker jag att lyxa till det med annan frukost än vardagarnas :-)

    Att lulla omkring i ledighetsbubblan är väl bara så jätteskönt :

    SvaraRadera
  5. Låter som en god frukost!

    SvaraRadera
  6. Fina och snygga burkar med nyttigt innehåll! Frukosten är viktig och man äter ju både med ögat och munnen så den där presentationen av flingor/musli mm ser ju toppen ut. Nu blev jag inspirerad att införskaffa lite fina burkar till nyttigheter jag också =)!
    Det är härligt med semesterlunken,och trevligt att inte känna några måsten utan ta dagen som den kommer!
    Tack för de fina orden du lämnar i dina kommentarer hos mig =)
    Kram
    tina

    SvaraRadera
  7. Jag älskar fil och min egenhändigt ihopknåpade mussli.
    Torrstekta grynsorter, pumpafrö och olika sorters hela nötter som efter en stund får sällskap av honung i stekpannan. Mums1 det blir knaprigt och lite lagom sött. Sen tillsätter jag ex. solrosfrö, torkade frukter som fikon, tranbär, aprikoser. Lite fröer; sesam och linfrö och rostade kokosflakes.
    det är så himla gott! Jag kan äta det frukost, lunch och middag. Dessutom är det snyggt!
    Lycka till med nytteriet!
    Kram
    //Nettan

    SvaraRadera
  8. Lättillgängligheten är ju A o O om man vill ha den förändringen.
    Burkarna ser väldigt tjusiga ut.
    Frön och nötter älskar jag så det finns alltid här hemma också om lusten att äta fil infinner sig vilket den gör ganska ofta.

    Ha det bra Cina och ha en sköööön helg!
    Kram Monica

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina