18 juli 2015

Putsning av murgröna

Det blev lite olika varianter av alkoholhaltiga drycker igår kväll.
Och det kändes av idag på morgonen.
Vi var lite sega innan frukost men när vi väl hade stigit upp så var det OK.

Lille Bror skulle träna på Gerdahallen i Lund.
De är flitiga och tränar sex dagar i veckan och de kör ganska hårt tempo hela tiden.
När vi hämtar honom är han rejält trött och helt genomsvettig
men det är så det ska vara. Jag tror att de tävlar lite inom gruppen om
vem av dem som kan ta ut sig mest. Har man kräkts så är det bara bra.
Men för mig är det lite väl mastig träning, när man kräks.

Under tiden som Lille Bror tog i så han nästan kräktes så tog Maken och jag
en lite... lugnare promenix runtom Universitetetsområdet i Lund.
Det är ett enormt område med hur många byggnader som helst
och många av dem är väldigt gamla och vackra.

Dagens mission var att klippa ner vår vackra murgröna.
Den sitter på förrådsväggen och vi kan sen den från vårt köksfönster.
Den växer som "ogräs" varje år och den behövs tuktas rejält för att inte växa upp över taket.
Jag river och sliter i den och det blir många säckar med kvistar och löv
innan jag är klar. De första veckorna efter "tuktningen" så ser den väldigt
tilltufsad ut men den repar sig bra och resten av året är den tjusig och pryder sin plats. 


Mina fina betongansikten som dyker upp lite varstans i trädgården.


På kvällen experimenterade jag med maten.
Familjen hade beställt hemmagjord pizza och jag tänkte skoja till det lite
med att göra en pizzabotten av riven blomkål. 
De blev helt förskräckta men jag fick lugnat ner dem att den var bara tänkt till mig
och de skulle få vanlig pizzabotten. Ordningen var återställd!
Vi hade köpt massa olika varianter av topping och var och en fick
göra sin egna pizza! 
Blomkålspizzan smakade bra men det behövs nog några gånger innan
den får 100% godkänt.

Som jag brukar säga till barnen, du måste smaka minst 100 ggr innan du
kan avgöra om du gillar det eller inte.
Jag är en tuff förhandlare i köket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina