21 juni 2013

Midsommarafton

Midsommarafton är en underbar dag.
Vi firar att sommaren är här och vi har låånga dagar.
Natten blir aldrig riktigt mörk och luften är ljummen.
Jag älskar midsommar!

Vi var ganska sega när vi vaknade idag.
SOS från gårdagen hade satt sina spår.
Jag hade inte förberett en midsommar frukost.
Stora Syster och jag körde snabbt och lätt iväg till affären
och handlade allt det där goda som tillhör en midsommar frukost
såsom sill, matjesill, ägg, räksallad, rädisor, ägg
surdegsbröd, goda ostar, god skinka, korv och juice
en massa annat gott.
Alla i familjen är glada för stor frukost och gillar att sitta länge
och äta och bara prata.

SMHI hade "lovat" regn" men det fanns inte några moln så långt ögat kunde nå.
Vi blev mätta och pigga på att fira midsommar.
Men innan vi skulle påbörja vårt firande hemma hos goda vänner
så tog vi en tur till Emporia.
Hela veckan hade jag tänkt att jag skulle gå på JOYs rea
men det hade inte funnits tid till det.
Maken och Lille Bror följde med men vis av erfarenhet
så gick vi på varsitt håll.
Jag blir bara stressad när jag ska prova om jag har någon annan med mig.
När jag ska handla kläder vill jag gå själv i butiken och botanisera
i min egna takt utan att någon står och hoppar vid sidan
och tycker det är super tråkigt!

Det blev ganska mycket som fick följa med mig hem
och jag kände mig nöjd. Det var nästan bara klädesplagg
som jag hade provat och känt och klämt på under våren
men det hade blivit bortröstade pga av andra kläder som kändes
mer aktuella just vid den tidpunkten.

Halv sex började vi våra festligheter tillsammans med ett
gott och glatt gäng.
Flertalet av oss har firat nyår och midsommar tillsammans i över 20 år.
Det känns länge men samtidigt otroligt förmånligt.


God champange och gott tillugg startade upp vår afton
tillsammans med roliga frågelekar.


Lagindelning var män vs. kvinnor och det blev en jämn match mellan lagen.


Idag hade vi tre ungdomar som var med och festade tillsammans med oss.


Lille Bror är otroligt social och tycker det är roligt att vara med oss vuxna.
Han är med i samtalet och gillar att diskutera.


När sånghäftena åkte fram så åkte även alla läsglasögonen fram.
Det fanns en hel uppsjö att välja.
 Alla som hade svårt att läsa textstorlek 16 kunde även vara med och sjunga.


Framåt kvällen vankades det jordgubbar och grädde.
Det fanns även ostkaka och jag hade glömt hur gott det var med ostkaka.
Den kommer följa med mig hem nästa gång jag är och handlar.


Men även den roligaste fest tar slut och
vi vandrade hemåt i sommarnatten strax efter två.

Stort tack för en trevlig midsommar afton!
Alltid lika gott och trevligt att fira midsommar tillsammans i detta gäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina