21 maj 2012

LCHF kokbok

Sommar värme!
Är det inte underbart!
Idag körde jag till jobbet utan jacka och känsla kändes underbar och det blev en lång lunch promenad.
Det gäller att passa på när tillfälle ges.
Snart är det skolavslutning men innan dess så är det dax för ett utvecklings samtal för Lille Bror.
Han är alltid jätte nervös för vad som ska sägas men det är aldrig några problem.
Skötsam, pigg och glad och väldigt vetgirig.

Kvällens kvällslektyr bestod av en ny kokbok, LCHF för hela familjen.
Jag har hört talas mycket om denna typen av kost och tyckte det var intressant med en kokbok.
Att bläddra runt i boken gav mersmak.
Recepten låter fantastiskt goda, bara bra råvaror och inga ämnen med konstiga tillsatser.
Det gillar jag extremt mycket. Jag är inte speciellt förtjust i halv och helfabrikat.
I grund och botten är LCHF ingen bantings metod utan den fokuserar på
bra mat som är tillagad från grunden.
Inga light produkter där fettet är borttaget vilket har blivit ersatt
med socker, stärkelse och en massa konstiga E tillsatser.
Man utesluter kolhydrater (socker, stärkelse och vitt mjöl) i olika mängder,
beroende på vad man vill uppnå.
Det där berömda suget försvinner och det är ingen fara av att man äter för mycket.
Fett mättar ofantligt mycket mer än kolhydrater.
Jag kommer definitivt att prova flera av recepten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina