5 januari 2014

Nu är granen utkastad

Idag har julen åkt ut med buller och bång.
Vi var ganska trötta på den vid detta laget.
Allt julpynt åker fram till advent och granen någon vecka innan jul.
Det känns tomt men ändå är det så skönt med alla dessa
rena ytor och lite andra färger än rött och silver.

Mitt julpynt har fått nya kartonger i år.
De gamla var slitna och trasiga att de knappt höll ihop
Jag har "investerat" i nya lådor och nu är de märkta och lätta att hitta på vinden.
Ordning och reda är min melodi, allting har sin plats.
Har sakerna inte sin egen plats så får du aldrig någon ordning
eftersom sakerna bara flyttas runt och runt hela tiden.

Det enda som finns kvar är en amaryllis.
Den har fortfarande har en stor knopp som ännu inte har slagit ut.
Det är synd att kasta ut den.
De är så vackra när de blommar!


Jag har varit och botaniserat i mitt skåp som jag har alla mina ljuslyktor i
och där hittade jag dessa fina som jag faktiskt hade glömt bort att jag hade.
Nu får de stå framme lite i hallen, tills jag har tröttnat på dem
och bytt ut dem till några andra.
Jag är lite sugen på att byta ut allting i hallen, kanske inte byrån förstås.
Den är superbra och slukar hur mycket som helst.
Men allt det andra, ny lampa och nytt pynt.
Jag såg en jätte fin glaslykta i blomsteraffären härom dagen.
Jag får nog ta mig en liten tur dit någon dag.

Till jul brukar jag göra brunkål och det brukar alltid bli över en hel del
och på resterna gör jag världens godaste kålpudding.
Men i år så åt vi upp all brunkålen så det blev ingen kålpudding.
Istället har jag och Lille Bror tillbringat eftermiddagen och kvällen
medatt rulla köttbullar. 
Av 2 kg färs blir rätt så många köttbullar och det tar en evig tid
att rulla och steka så många köttbullar.
Men de blev sååå goda!!!


Lille Bror hade bakat en mjuk pepparkaka till kvällsfikat
och vi har njutit av den tillsammans med finalen i junior hockey VM.
Sverige möter Finland i finalen och jag håller tummarna för de blå-gula
även om det ser lite mörkt ut för tillfället.


Fina blommor från gårdagens gäster pryder bordet.
Färska snittblommor är lyx!

2 kommentarer:

  1. Samma recept som jag gör, men jag slänger i några matskedar lingonsylt också! :)

    SvaraRadera
  2. Visst är den god och ännu bättre så är den lätt att göra. Jag tar till mig ditt tips och bara slänger i några skedar lingonsylt också. Tack så mycket för tipset!

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina