14 februari 2013

Hipp, Hipp Hurra

Idag för 71 år sedan föddes min mamma.
Min mamma har varit en mamma som har ställt upp i vått och torrt
och jag hoppas att du får en trevlig dag!

Dagens jubilar hade valt att bli firad på sin födelsedag.
Ibland väljer man att ha sitt kalas till helgen och ibland passar det bättre
just den dagen som man fyller år.
När barnen var små så passade det oss mycket bättre att gå på kalas
under helgen men nu när barnen är stora går det precis lika bra
med mitt i veckan kalas.
Fast det är klart, det krockar ju med fritids aktiviteterna.
Stora Syster skulle iväg på fotbolls träning och Maken
var co-driver så de uteblev.
Representanterna från vår familj blev då Lille Bror och jag
och vi var på plats redan klockan fyra.
Det passade mig utmärkt eftersom mitt möte på jobbet slutade vid tre tiden.
 Min mamma är jätte förtjust i tulpaner och
vi överlämnade ett stort fång med tulpaner i en brokig färgskala.
Det är något speciellt med tulpanerna.
De inviger mig i någon slags vårkänsla,
trots att det fortfarande är vinter ute och så kan det vara i flera veckor till.
Det är inte lönt att gå och beklaga sig över kylan och snön.
Den har sin rätt att vara här under just dessa månaderna.
 Torsdag är soppdag och idag bjöds det på hemlagad ärtsoppa!
Jag har faktiskt aldrig själv lagat ärtsoppa men det kommer nog
att ske inom en snar framtid. Den var supergod!
Semlor är ett stående inslag under februari månad och idag
hade min mamma gjort mini semlor som hon bakat
ut i muffins formar. Precis lagom stora!

Kalaset slutade redan vid sju tiden för vår del eftersom 
Lille Bror och jag skulle på föräldramöte på Järnåkraskolan i Lund.
För tillfället är det Lille Brors stora dröm, att få börja på denna skolan.
From årskurs 7 så har de speciella handbolls klasser och
det är hans stora dröm, att få spela handboll i tid och otid.

Vi har pratat och diskuterat det i många månader och
nu är det snart dax att bestämma sig,
Ska han börja där eller inte?
Vad betyder det för det sociala, är det en bra skola?
Många frågor som snurrar runt i huvudet.
Hur vet vi vad som är bäst?

Men efter dagens föräldrar möte bestämde vi oss för ett JA!
Nu får vi bara hålla tummarna att allt går vägen och han blir antagen.
Det är många, många ungdomars stora dröm att få spela handboll,
speciellt i en stad som Lund, som har två handbolls lag i elitserien.

"Tvekar du - gör det rätta"

2 kommentarer:

  1. Hej Cina!
    Jag har inte varit så glad för ärtsoppa innan, kanske för att min mamma gjorde den tunn och jag vill ha den precis tvärtom. Men så fick jag ett ryck...och det var den godaste jag nånsin ätit! ! Jag tittade på receptet på ärtpaketet och lite i den tjocka vår kokbok och följde lite här och lite där. Jag hade bog fläsk i, och framförallt så var jag frikostig med både lök och timjan! Mkt timjan!
    Kram och lycka till// Carin

    SvaraRadera
  2. Hej Carin,
    Det är en gigantisk skillnad på hemlagad ärtsoppa och den som man köper i affären. Och det bästa av allt är att det är BILLIG mat! Ibland känns det som om alla pengarna läggs på mat.
    Det blir nog ett storkok inom snar framtid.
    Kram

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina