30 juli 2012

Cypern - Fig Tree Bay - Protaras

Vi hann knappt hem från Göteborg innan det var dax för nästa semester tur!
Sol och värme på Cypern, vid den vackra bukten Fig Tree Bay
och den lilla mysiga staden Protaras.

Planet lyfte redan klockan 07.00 från Kastrup, Köpenhamn, och det var med kudden i huvudet som vi boardade.
Men det var det värt!
Underbar värme slog emot oss när vi steg av planet och vinden var ljummen.
Denna värme var med oss hela veckan och vissa dagar var det nästan uppe och tangerade 45 grader.
Det var inte bra för min vintervita hud. Solfaktor 50 och 30 var en trogen följeslagare hela veckan.
Underbar utsikt från vår balkong.
Vi hade knappa 50 meter ner till stranden och stranden på Cypern är en av Medelhavets bästa.
Vattnet är kristallklart och vi badade lääänge varje gång.
Det blev lite bad i poolen också men främst på eftermiddagen och kvällen.
Snorkel dax!
Vi hade "all inclusive" och det passade oss bra denna gången.
När solen var på väg ner och efter lite snacks och vin på balkongen
var det dax att hugga en på en enorm buffé med allt du kunde önska dig.
Kvällarna var varma med grader upp till 30-35 grader och alla dessa "supermarkets" var rejält besökta.
Det blev en liten svalkande paus och vi botaniserade ibland alla souvenirer och badsaker.
Strandpromenaden i Protaras var lång och sträckte sig längs hela stranden.
Fullt med beach kiosker och mysiga strandbarer där både en och två svalkande drinkar slank ner.
Lagom långgrunt och underbart vatten!
Poolen hade öppet till klockan 19 varje dag och vi var nästan alltid de sista gästerna.
De fick bokstavligen köra upp oss.
Stora Syster och pojkvän och Lille Bror
Happy Hour bjöd på många drinkar och vi smakade igenom sorter som vi aldrig hade hört talas om förut.
På en del ställen var det mycket sten och inte anpassat för att bada och där trivdes fiskarna.
Och så gjorde även Maken.
Fram med snorkel och cyklop och han simmade runt där långa stunder och njöt.
Strax utanför Agia Napa ligger Europas största vatten land och det var gigantiskt!!!
Vi löste dags kort och sedan var det bara å åk.
Det kittlade i magen varje gång och det var med skräckblandad förtjusning
som jag gav mig i väg på de olika rutsch banorna.
De modiga ungdomarna ville pröva på någon vattensport.
Längs stranden vimlade det av olika varianter och de fastnade för Water Ufo.
Maken och jag fick följa med i motorbåten.
Jag är glad att jag satt i den och inte tillsammans med ungdomarna.
De for hit och dit och ett tag trodde jag att de var på väg av.
Det kändes som en evighet för mig men inte för resenärerna.
De hade gärna åkt mer men någon gång tar det roliga slut.

Dagarna flyter samman och tillslut tar det slut.
Efter en vecka känner jag mig ganska nöjd med sol, bad och varma dagar och kvällar.
Nu väntar 2 veckors semester till och det ska bli skönt att få lov att bara vara hemma och njuta.

1 kommentar:

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina