14 december 2013

Mocca Master

En dag i lugnets tecken var precis vad jag behövde.
Jag behövde vara hemma och bara pyssla och fixa
När det blir för mycket brus runt omkring så behöver jag hemmets 
lugn ännu mer än vanligt. Att bara få vara hemma utan några måsten.

Nu börjar det närma sig julafton. Fatta hur fort tiden går!
Det var inte så länge sedan vi satt ute i trädgården och njöt av solens värme
och nu är vi bara någon vecka ifrån årets största högtid. Jag gillar känslan
som julen skapar, en fridfull stämning och att få pyssla och stöka.

Maken for iväg imorse och handlade en julgran, den finaste som fanns,
enligt honom själv, mycket finare än i fjol. Det roliga är att så säger han varje år.
Men det brukar vara sant. Han är duktig på att välja julgran.

Sedan for han och Lille Bror iväg till Helsingborg på USM i handboll.
Jag hade velat följa med men jag kände mig fortfarande dålig
och så behövde jag röja här hemma. 
Stora Syster och jag har bakat pepparkakor, gjort mozartkulor och jag
har försökt mig på att göra praliner. De är fortfarande under tillverkning
men jag är inte speciellt hoppfull, det blir nog pannkaka av allting...

I år bestämde Maken och jag att vi skulle handla en ny kaffekokare i julklapp.
Vår gamla har sett sina glansdagar och vi hade spanat in en Mocca Master.
Det sägs att kaffet blir supergott!


Idag när jag var och handlade så sprang jag på Arlas senaste tillskott i deras
nya receptsamling, Arlas vintermat. De ska ge ut 4 böcker under året, en för varje årstid.


Jag har redan köpt "Höstmat" och gjort flera av de recepten.
Den är en klar favorit och jag tror att "Vintermaten" också kommer
att bli flitigt använd.


Bilderna är så vackra och jag blir så inspirerad av att sitta och bläddra i dem.


Kvällen är lugn och skon och vi bara myser och tar det lugnt.

1 kommentar:

  1. Ska bli roligt att höra om kaffet verkligen är godare nu...de kostar ju en del! Har också kollat på dem, men vår Krups pruttar på fortfarande och det smakar gott än så länge...
    Ha en mysig söndag!

    SvaraRadera

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina