24 december 2019

Julafton

Det är några dagar sedan julafton och vi har haft sköna och lugna dagar!
Det behövs ledighet för att vila och ladda batterierna.
Reflektera över året och drömma oss in i framtiden.

Julfrukost med saffransscones och goda ostar och marmelader!
Det är vår uppstart av julafton!
Sen lite fix och trix med dukningen och förbereda lite med maten.
Vi brukar ha drop in mellan 14-15 och så bänkar vi oss till Kalle Anka,
precis som merparten av oss andra.


Denna söta nötknäppare har jag köpt i år och jag fick leta lite innan jag hittade en på nätet.
Den är dessvärre slut men det finns lite andra varianter här

Förr så hade jag väldigt mycket tomtar och annat julpynt med det har avtagit med åren.
Det är mycket med blommor och servetter och så vill jag gärna ha röda juldukar.
Det förhöjer känslan av julen lite.


I år så skaffade jag mig en ny adventsljustake från Ernst kollektion
"I det enkla bor det vackra"
Den var oxå svår att få tag i och slut på många ställen men jag hittade min här 
Den är dessutom nedsatt nu så passa på.


Amaryllisen är julblomma nr:1
Den är såå ståtlig och vacker och så blommar den jättelänge.
Det gäller att ta hand om den ordentligt.
Ibland kan den vika sig på mitten men för att avhjälpa detta så brukar jag
stoppa upp en vanlig blomsterpinne i stjälken som stöd.


Julen är en mysig tid och granen har en given plats i vårt hem.
Det är alltid Makens uppgift att handla gran och det brukar bli superbra!
I år så köpte vi ny julgransbelysning, en variant som man hänger på.
Det blev jätte, jättebra och den lyser med ett lite trolskt ljus.
Vi hittade den här


Årets juldukning bestod av granris, vaxade hyacinter, röda ranunkler och paradisäpplen
och en massa ljus. Jag har små porslinsgranar som har hängt med några år.
Det ger ett mysigt ljus med levande ljus istället för elektriskt ljus.
Systrarna Greene har MYCKET fint i sin butik till en billig peng!


Rörstrands porslinsserie Swedish Grace Winter är en ny favorit hos mig.
Den används flitigt under i stort sett hela vintern.
Mönstret är inte så extremt juligt utan mer vinter inspirerat så
det är alldeles OK att använda den mer än under julen.

Nu laddar vi om inför nyår!
Vi ska fira den tillsammans med våra bästa vänner och god mat!
Gott Slut på er alla!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig.
Sträva inte framåt hela tiden utan lev i nuet!
Tänk att alla dessa dagar som går det är det som kallas livet.
Kram
Carina